Intro

Hoe moet je dit oefenprogramma volgen?

Fases en stappen
In dit programma praat ik over fases en stappen.
Heel simpel gezegd: in de revalidatie van jouw elleboog gaat het om 3 fases van weefselherstel. 

Fase 1: t/m 6 weken na operatie.
Fase 2: 7 t/m 12 weken na operatie.
Fase 3: 13 weken en verder.

Omdat de fases een grote periode van tijd omvatten heb ik de fases ingedeeld in stappen, zodat er kleinere tijdseenheden ontstaan. Dat betekent dat er nu gerichter geoefend kan worden omdat elke stap zijn eigen oefeningen kent.

 

Weken tellen
Het programma is verdeeld in weken zodat je per week weet wat voor oefeningen je kunt doen. Het is belangrijk om te beseffen dat weken geteld worden vanaf de operatie datum en niet vanaf de datum van de breuk.  Het kan dus zijn dat je op 1 februari de breuk hebt opgelopen maar dat je pas op 5 februari geopereerd wordt. We staten dan met weken tellen vanaf 5 februari.

Moet ik de tijdslijn heel precies volgen?
De tijdslijn is een richtlijn gebaseerd op het verloop van weefselherstel. Probeer je dus ongeveer aan deze tijdslijn te houden.
Echter is niet elke breuk hetzelfde. Er zijn veel verschillende soorten breuken van eenvoudig tot complex. Ook kan het zijn dat de breuk doorloopt in het gewricht. Daarnaast zijn de lichamelijke omstandigheden niet voor iedereen hetzelfde zoals conditie, leeftijd en gezondheid. Een kind herstelt in de regel sneller dan iemand van 70 jaar. Ben je een roker? Ook dit beïnvloed het herstel proces.

Volg de tijdslijn maar luister daarnaast goed naar je lichaam. Krijg je meer last van de oefeningen die je doet dan zal je tijdelijk meer rust moeten houden of minder zwaar moeten oefenen.

Hoevaak moet ik de oefeningen doen?
Je moet dagelijks oefenen en meerdere keren per dag.
Bij de oefening staat vermeld hoevaak je de oefening ongeveer moet doen. Blijf tijdens het oefenen altijd naar het lichaam luisteren. Krijg je meer last dan moet je minder vaak of minder intensief of minder zwaar oefenen.

Is meer oefenen altijd beter?
Nee, als je meer klachten gaat krijgen moet je minder vaak, minder zwaar of minder intensief oefenen.

Meerdere keren per dag rustig oefenen is wel belangrijk.

Ik krijg meer pijn
Na de elleboogoperatie zal je elleboog stijf en pijnlijk aanvoelen. Dit kan zeker 6 weken duren maar de pijn moet wel houdbaar zijn. Je kunt met je arts of fysiotherapeut bespreken wat normaal is. Heb je een aantal dagen meer pijn dan gemiddeld dan is dat niet direct zorgelijk. Wellicht heb je te veel geoefend of je elleboog te veel belast. Je weet nu wat je grens is. Wanneer je daar niet meer overheen gaat zul je merken dat de pijn weer gaat zakken.

Heb je echter meer dan 7 dagen meer pijn dan normaal, dan moet je alert worden. Het is dan belangrijk om na te gaan waarom je meer pijn hebt. Als de pijn niet zakt na 7 dagen is het verstandig om advies in te winnen bij je behandeld arts. De arts kan dit dan onderzoeken.

 

Ik heb veel last van zwelling
Na de operatie is het normaal dat er zwelling in de elleboog zit. Dit kan wel 12 weken aanhouden. Echter, het is afwijkend als de zwelling in de tijd gaat toenemen. Net als met de pijn kan het zijn dat de zwelling tijdelijk toeneemt omdat je de elleboog te veel hebt belast. Dit is niet erg wanneer dit een enkele keer gebeurd. Maar het is niet goed als dit regelmatig gebeurd omdat je dan het herstelproces verstoord.

Wanneer je elleboog zonder duidelijke reden dikker wordt en dit langer dan 7 dagen aanhoudt, is het verstandig om je behandeld arts te informeren hierover.

Mijn elleboog voelt warm aan
In het begin na de operatie zal de elleboog warmer aanvoelen. Echter wanneer de elleboog in de loop van de tijd warmer wordt, is het goed om alert te zijn.
Meestal gaat dit gepaard met een toename van pijn. Wanneer dit meer dan 7 dagen het geval is, neem dan contact met je behandeld art  op voor advies.